Projekt Partnerski Leonardo da Vinci
Facing crisis: games, simulations and popular ICT in language teaching
(Stawiając czoła kryzysowi: gry, symulacje i popularne ICT w nauczaniu języków obcych)
był realizowany w okresie 01.08.2013 - 31.07.2015.
Celem projektu było określenie i porównanie najbardziej użytecznych technik wspomagających w uczeniu się języków, stosowanych w pracy z dorosłymi. Pierwszym krokiem była próba znalezienia gier i symulacji (wirtualnych i rzeczywistych), które mogą być stosowane w nauczaniu języka. Partnerzy projektu przygotowali eksperymenty, które sprawdzały efektywność gier/ symulacji w różnych kulturach organizacyjnych. Wynikiem końcowym było 5 książek w formie pdf, na temat skuteczności projektu, badania eksperymentalnego, przykłady praktyczne dla nauczycieli, opinie uczestników etc. : "Good practice guide", " Booklet", "Electronique Catalogue of Supportive Techniques and Competencies in Language Teaching" , "Digital Collection of Games to Improve Entrepreneurship", "Methodological files".
Dzięki projektowi sześć europejskich instytucji próbowało zmodyfikować sposób, w jaki nauczyciele nauczają języki obce, poprzez uatrakcyjnienie treści dla dorosłych uczniów dzięki zastosowaniu niedrogich dostępnych narzędzi. Co za tym idzie, projekt koncentrował się na 2 łączących się obszarach: poszukiwaniu gier i symulacji użytecznych w nauczaniu języka (GRY i SYMULACJE) oraz stosowaniu urządzeń elektronicznych jako technik wspomagających kształcenie (NARZĘDZIA). Nasz projekt połączył różne kompetencje edukacyjne oraz osobiste strategie kształcenia za pomocą mobilności kadry edukacji dorosłych.
Partnerstwo dążyło również do budowania platformy do dalszych kontaktów między instytucjami kształcącymi a innymi oferującymi usługi edukacyjne, w celu porównań i zbudowania ścieżki do integracji dobrych przykładów w cały proces.
Wyniki uzyskane w projekcie zostały upowszechnione na seminariach dla nauczycieli i trenerów. Produkt końcowy, zestawienie wyników, został opublikowany na stronie internetowej projektu. Strona projektu będzie istniała po zakończeniu projektu i będzie używana wtedy nie tylko do prezentacji efektów, ale również będzie informować o przyszłej współpracy między partnerami.
Trwające:
Założenie uniwersytetu trzeciego wieku we Lwowie- we współpracy z Fundacją Krzyżowa dla Porozumienia Europejskiego
Założenie uniwersytetu złotego wieku w Grodnie- we współracy z Domem Spotkań im. Angelusa Silesiusa
Budowa Europejskiej Wirtualnej Biblioteki Dziedzictwa Kulturowego (VECU) w ramach współpracy międzynarodowej (UTW jako członek Europejskiej Federacji Starszych Studiujących EFOS)
Zakończone:
SPOTKANIE W CZASOPRZESTRZENI - INTEGRACJA MIĘDZY GENERACJAMI
Projekt prowadzony w ramach k
onkursu dotacyjnego realizowanego przez Towarzystwo Inicjatyw Twórczych „ę” ze środków Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności
Koordynator projektu: dr Luba Jakubowska-Malicka
Osoby prowadzące: mgr Joanna Golonka, Dominika Iwaśków, Monika Urbańska
Motto:
Chcę zrozumieć świat z Twojego punktu widzenia.
Chcę poznać to, co ty poznajesz, w sposób jaki poznajesz.
Chcę zrozumieć sens Twoich doznań, odczuwać rzeczy jak Ty je odczuwasz.
Tłumaczyć sobie sprawy, jak ty je tłumaczysz.
Czy staniesz się moim nauczycielem i pomożesz mi je zrozumieć?
(
J. Spradley)
Projekt „Spotkanie w czasoprzestrzeni- dialog między generacjami” to cykl zajęć warsztatowych poświęconych wspomnieniom biograficznym dwóch pokoleń: seniorów i studentów. W ramach cyklicznych spotkań uczestnicy będą odtwarzali różne aspekty własnych biografii: np. moje ulubione miejsca, smaki i zapachy mojego miasta, mojego dzieciństwa, portrety osób znaczących, podróże, muzyka, film itd. Warsztaty będą prowadzone metodą biograficzną, metodą stolików zadaniowych. Wykorzystamy m.in. fotoreportaż, dramę, gry komunikacyjne, a także zabawę autobiograficzną opracowaną przez Duccio Demetrio.
Zaproponowany projekt stanowi swoistą reakcję na deklarowaną, zarówno przez studentów Instytutu Pedagogiki jak i seniorów miasta Wrocławia, potrzebę wspólnego kontaktu i zdobywania doświadczeń. Stąd też, jego uczestnikami będą: studenci Instytutu Pedagogiki i słuchacze UTW UWr.
Miejsce realizacji projektu: Siedziba UTW UWr. , Instytut Pedagogiki i Psychologii UWr., oraz miejsca miasta Wrocławia wyszczególnione przez uczestników projektu i prowadzących (np. Rynek, parki, Ogród Botaniczny, Ostrów Tumski, kawiarnie).
Data realizacji projektu- połowa października- koniec kwietnia (zgodnie z kalendarzem akademickim).
W wyniku warsztatów planujemy podkreślić ważność i użyteczność doświadczeń pojedynczych osób. Różnorodne elementy biografii (wspólnie zinterpretowane przez uczestników projektu) pokażemy „na zewnątrz”. Będą to: wystawy w szkołach (prace uczestników warsztatów, zdjęcia z warsztatów), reportaż filmowy oraz strona internetowa ukazujące idee i efekt projektu, „Archiwum Biografii” (plansze ze zdjęciami i wycinkami biografii uczestników projektu), które umieścimy na terenie Instytutu Pedagogiki i Psychologii UWr. i UTW UWr.
J. Golonka
L. Jakubowska- Malicka
D. Iwaśków
M. Urbańska